23.07.2019

Jak pracownik może zrezygnować z PPK

Pracownicze Plany Kapitałowe, zwany w skrócie PPK, to dobrowolny i długoterminowy system oszczędzania. Jego celem jest zwiększenie bezpieczeństwa finansowego pracowników i jest programem powszechnym. Zakłada on wpłaty zarówno po stronie pracownika, jak i pracodawcy, ale środki dostępne będą dopiero po 60. roku życia. Pracownicy w wieku 19-55 przypisywani są do PPK automatycznie, istnieje jednak możliwość rezygnacji. Jak to prawidłowo zrobić?

Kiedy wchodzi w życie PPK

Ustawodawca założył, iż obowiązek wprowadzenia PPK będzie rozłożony w czasie, a przedsiębiorstwa będą przystępować do niego stopniowo. To, kiedy program wejdzie w życie zależy od ilości pracowników, których zatrudnia firma. Największe podmioty, z załogą minimum 250 pracowników, miały czas do 1go lipca na zawarcie umów o prowadzeniu PPK. Pierwsze wpłaty powinny wpłynąć w październiku 2019.

Przedsiębiorstwa z mniejszą ilością pracowników, będą przystępowały do programu zgodnie z poniższymi terminami:

  • minimum 50 pracowników (wg stanu 30.06.19) – od 1 stycznia 2020 r;
  • minimum 20 osób (wg stanu 31.12.20) – od 1 lipca 2020 r.;
  • pozostałe podmioty, także jednostki sektora finansów publicznych – od 1 stycznia 2021 r.

Więcej o PPK z perspektywy pracodawcy znajdziesz w artykule dotyczącym obowiązków i sankcji dla przedsiębiorców.

Jak zrezygnować z PPK

Tak jak wspomnieliśmy, program PPK jest programem dobrowolnym, a pracownicy przypisywani są do niego automatycznie. Jeśli jednak pracownik nie jest zainteresowany uczestnictwem, ustawodawca daje mu możliwość rezygnacji. Decyzja ta musi być dobrowolna, pracodawca nie można wpłynąć na nią w żaden sposób. Nie może on przekonywać, namawiać, narzucać rezygnacji regulaminem wewnętrznym lub oferować nic w zamian za odstąpienie. Grozi to bowiem odpowiedzialnością karną.

Pracownik powinien złożyć odpowiednią deklarację o rezygnacji z uczestniczenia w programie PPK. Taki dokument został niedawno zaktualizowany przez Ministerstwo Finansów i wg „Rozporządzenia w sprawie deklaracji o rezygnacji z dokonywania wpłat do pracowniczego planu kapitałowego” powstał nowy wzór. Jest to jedna strona A4, na której zawarte są podstawowe dane pracownika, nazwa pracodawcy, a także podpis rezygnującego z programu.

Trzeba jednak pamiętać, że taka rezygnacja nie ma trwałego skutku. Uczestnictwo odnowi się automatycznie po upływie 4 lat od odstąpienia pracownika. Każda zmiana pracy również skutkuje ponownym, automatycznym zgłoszeniem do programu PPK. Pracodawca ma obowiązek prowadzenia specjalnej ewidencji rezygnacji, a także monitorowania czasu od odstąpienia.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o rezygnacji z PPK, polecamy artykuł przygotowany przez specjalistę firmy Sage TUTAJ.

Chcesz dowiedzieć się więcej?

Chcesz dowiedzieć się więcej?
Podaj numer telefonu i adres email, skontaktujemy się!

oddzwonimy!

Dziękujemy za zostawienie swojego numeru telefonu!

Oddzwonimy jak najszybciej.