Internet of Things pomaga firmom w osiąganiu lepszych rezultatów i tworzeniu nowych usług. Trudno jednak modyfikować model biznesowy firmy w oparciu o przetwarzanie dynamicznych danych z nowych źródeł bez odpowiednio elastycznego i wydajnego systemu ERP. Jak przygotować firmę na korzyści z IoT?
Od kilku lat sporo mówi się o tym, jak duży wpływ na biznes ma rozwój Internet of Things (IoT). Wystarczy wziąć pod uwagę fakt, że każdego dnia na świecie do sieci podłączanych jest 5,5 mln nowych urządzeń (takie wyliczenia podaje firma badawcza Gartner). Wg prognoz analityków, w 2020 r. IoT rozrośnie się do liczby 100 miliardów urządzeń generujących i przesyłających dane w sieci. Dlaczego IoT rozwija się w sposób lawinowy i jaki wpływ ma ono na biznes?
IoT daje możliwość pozyskiwania w czasie rzeczywistym informacji z różnego rodzaju urządzeń wyposażonych w oprogramowanie lub technologie do przesyłania i odbierania danych. Co istotne, generowane przez urządzenia dane mogą trafiać bezpośrednio do strategicznych systemów wspomagających zarządzanie (takich jak ERP, systemy sterowania produkcją, logistyką, CRM), ale mogą też być transmitowane do innych urządzeń. Innymi słowy IoT to dwukierunkowa komunikacja między sensorami i obiektami podłączonymi do sieci. Kategorii urządzeń, które tworzą sieć IoT jest niezliczona ilość – od sprzętu AGD, przez sensory instalowane w maszynach przemysłowych i w obiektach (inteligentne maszyny i budynki), po urządzenia przenośne (np. smartfony, tablety) i pojazdy, w tym oczywiście samochody, a nawet mikro chipy wszczepiane zwierzętom, co pozwala wcześnie zdiagnozować chorobę.
Ogromna różnorodność potencjalnych źródeł danych stwarza nieograniczone wręcz możliwości wykorzystania IoT. Z punktu widzenia korzyści biznesowych na zjawisko należy patrzeć co najmniej z trzech stron:
Główne wyzwania związane z IoT
Niesamowity zakres możliwości IoT działa na wyobraźnię managerów, jednak należy pamiętać, że wdrażanie procesów wykorzystujących Internet of Things wiąże się z szeregiem wyzwań, których nie sposób pominąć. Oto najważniejsze z nich:
Zasięg i liczba objętych siecią urządzeń rozrasta się w tak dużym tempie, że nawet nie zauważamy, jak szybko adaptujemy technologie i rozwiązania oparte na Internet of Things. Systemy pełniące strategiczną rolę w organizacji muszą być dostosowane do współpracy zarówno z urządzeniami, jak i eksportowanymi przez nie danymi. W przeciwnym razie organizacja nie będzie zdolna wykorzystać potencjału nowych technologii.
Jakie cechy powinien mieć Twój ERP pod kątem wykorzystania IoT?
IoT to jeden z elementów dokonującej się na naszych oczach rewolucji cyfrowej. Sięgając po nowe rozwiązania, pamiętajmy, że do urzeczywistnienia wizji ich wykorzystania najpierw powinniśmy przyjrzeć się, w jakiej kondycji są nasze strategiczne systemy informatyczne i czy nasz ERP sprosta wyzwaniom IoT.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zobacz naszą politykę prywatności
Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu MAP solutions Sp. z o.o. z siedzibą pod adresem Leśna 5b w Legionowie. Pliki cookies wykorzystywane są w celu: tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości; W ramach Serwisu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne” (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies: „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu; „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu; W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej). Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów. Więcej informacji na temat plików cookies dostępnych jest w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.