Czy Twój system ERP jest gotowy na IoT?

Internet of Things pomaga firmom w osiąganiu lepszych rezultatów i tworzeniu nowych usług. Trudno jednak modyfikować model biznesowy firmy w oparciu o przetwarzanie dynamicznych danych z nowych źródeł bez odpowiednio elastycznego i wydajnego systemu ERP. Jak przygotować firmę na korzyści z IoT?

Od kilku lat sporo mówi się o tym, jak duży wpływ na biznes ma rozwój Internet of Things (IoT). Wystarczy wziąć pod uwagę fakt, że każdego dnia na świecie do sieci podłączanych jest 5,5 mln nowych urządzeń (takie wyliczenia podaje firma badawcza Gartner). Wg prognoz analityków, w 2020 r. IoT rozrośnie się do liczby 100 miliardów urządzeń generujących i przesyłających dane w sieci. Dlaczego IoT rozwija się w sposób lawinowy i jaki wpływ ma ono na biznes?

IoT daje możliwość pozyskiwania w czasie rzeczywistym informacji z różnego rodzaju urządzeń wyposażonych w oprogramowanie lub technologie do przesyłania i odbierania danych. Co istotne, generowane przez urządzenia dane mogą trafiać bezpośrednio do strategicznych systemów wspomagających zarządzanie (takich jak ERP, systemy sterowania produkcją, logistyką, CRM), ale mogą też być transmitowane do innych urządzeń. Innymi słowy IoT to dwukierunkowa komunikacja między sensorami i obiektami podłączonymi do sieci. Kategorii urządzeń, które tworzą sieć IoT jest niezliczona ilość – od sprzętu AGD, przez sensory instalowane w maszynach przemysłowych i w obiektach (inteligentne maszyny i budynki), po urządzenia przenośne (np. smartfony, tablety) i pojazdy, w tym oczywiście samochody, a nawet mikro chipy wszczepiane zwierzętom, co pozwala wcześnie zdiagnozować chorobę.

Ogromna różnorodność potencjalnych źródeł danych stwarza nieograniczone wręcz możliwości wykorzystania IoT. Z punktu widzenia korzyści biznesowych na zjawisko należy patrzeć co najmniej z trzech stron:

  • Sensory i urządzenia instalowane w ramach infrastruktury przedsiębiorcy wspierają optymalizację procesów, operacji, zwiększając produktywność i efektywność pracy i redukując koszty. Pierwsze z brzegu przykłady: wsparcie automatycznych zamówień na podstawie monitoringu stanów magazynowych, optymalizacja metod Kanban, generowanie alertów dot. wymaganej konserwacji maszyn działających na hali produkcyjnej, wsparcie rejestracji czasu pracy w oparciu o monitoring obecności pracownika w miejscu pracy, itp.
  • Podłączenie do sieci niektórych produktów pozwala producentom lepiej rozumieć sposób ich wykorzystywania przez klientów. To z kolei umożliwia ciągłe doskonalenie oferty produktowej pod kątem oczekiwań użytkowników, a także daje szanse wdrażania skuteczniejszych kampanii marketingowych i segmentacji.
  • Urządzenia mogą też służyć do analizy behawioralnej klientów, co znacznie poszerza możliwości komunikacji z nimi. Dla przykładu: w oparciu o częstotliwość zakupów czy dane z geolokalizacji klienta system może automatycznie generować personalizowane oferty w czasie rzeczywistym. Badania wskazują, że wielu klientów oczekuje od firm personalizowanego kontaktu i że komunikacja odnosząca się do rzeczywistych potrzeb odbierana jest jako wysoki standard obsługi. A to oczywiście pozytywnie przekłada się na obroty i wizerunek.

 Główne wyzwania związane z IoT

Niesamowity zakres możliwości IoT działa na wyobraźnię managerów, jednak należy pamiętać, że wdrażanie procesów wykorzystujących Internet of Things wiąże się z szeregiem wyzwań, których nie sposób pominąć. Oto najważniejsze z nich:

  • IoT oznacza konieczność przetwarzania danych pochodzących z nowych źródeł – spoza dotychczasowej infrastruktury systemów informatycznych. Wyzwaniem jest tu fakt, że dane te są nieustrukturyzowane, tzn. nie mają one formatu w pełni dostosowanego do wykorzystywanego w firmie modelu przetwarzania danych. Oznacza to, że do ich przetwarzania należy wykorzystać odpowiednie narzędzia analityczne lub skonfigurować użytkowany system (np. ERP), tak aby móc z nieustrukturyzowanych danych czerpać użyteczne informacje lub podejmować różne działania i decyzje.
  • Najczęściej dane z IoT mają kluczową wartość, jeśli potrafimy z nich skorzystać w czasie rzeczywistym. Dotyczy to zarówno alertów, jak i personalizowanych ofert online, czy wszelkiego rodzaju zdarzeń, wobec których kluczową wartością jest szybki czas reakcji. To oznacza, że systemy, na których bazuje firma, również należy dostosować pod kątem przetwarzania w trybie online różnego rodzaju dynamicznych danych w użyteczne informacje.
  • IoT oznacza dla firmy koszty wejścia. Jeśli walczymy o zadowalające ROI, musimy mieć pewność, że jako organizacja jesteśmy gotowi do inwestycji, tzn. nasze systemy są na tyle elastyczne, by móc wykorzystywać dane i budować na nich konkretne wartości. Przygotowanie organizacji ma tu szczególnie szerokie znaczenie – nie powinno się ono ograniczać tylko do modernizacji systemów, ale także do gotowości do przemodelowania procesów biznesowych, a niekiedy do zmiany obecnych w firmie, ugruntowanych modeli działania. Do tego potrzeba wizji, konsekwentnej realizacji oraz różnego rodzaju kompetencji i niekiedy – zasobów.
  • Bezpieczeństwo. IoT to z jednej strony znaczący przyrost ilości danych, ale z drugiej strony przesyłanie ich kanałami, które dotychczas nie były wykorzystywane. Oba czynniki zwiększają ryzyko związane z naruszeniem danych. Wg firm analitycznych najbliższe lata spowodują znaczący rozwój technologii zabezpieczających dane pochodzące z IoT. Jest to konieczne również ze względu na wdrażane przepisy unijne o ochronie danych osobowych (patrz: RODO). Badania wskazują również, że coraz więcej rozwiązań IoT właśnie ze względów bezpieczeństwa będzie bazować na sieciach lokalnych i nie wszystkie urządzenia będą podłączone do sieci publicznej.
  • Poszerzenie możliwości biznesowych dzięki IoT pozwala firmom tworzyć nowe rodzaje usług i generować nowe strumienie przychodów. Ale wytworzenie każdej usługi wiąże się z tym, że trzeba wdrożyć model jej sprzedaży i rozliczania (najczęściej opartego na modelu subskrypcji, billingu, itp.). Czy Twój system ERP jest na to gotowy?

Zasięg i liczba objętych siecią urządzeń rozrasta się w tak dużym tempie, że nawet nie zauważamy, jak szybko adaptujemy technologie i rozwiązania oparte na Internet of Things. Systemy pełniące strategiczną rolę w organizacji muszą być dostosowane do współpracy zarówno z urządzeniami, jak i eksportowanymi przez nie danymi. W przeciwnym razie organizacja nie będzie zdolna wykorzystać potencjału nowych technologii.

Jakie cechy powinien mieć Twój ERP pod kątem wykorzystania IoT?

  1. skalowalność – system pozostaje efektywny i może rosnąć wraz z dynamicznym przyrostem danych;
  2. elastyczność – system ma być gotowy do operacyjnego wspierania zarówno nowych procesów biznesowych, jak i procesów, które ulegają zmianie. To samo dotyczy wspierania modelu biznesowego firmy – system nie może być czynnikiem ograniczającym rozwój organizacji;
  3. możliwości analityczne w trybie online – IoT wymaga automatycznej analizy danych w czasie rzeczywistym. W istocie wiele operacji z IoT przebiega bez udziału człowieka, co pozwala skrócić do minimum czas określonych reakcji. Aby jednak reakcja i zautomatyzowane decyzje były prawidłowe, system musi odpowiednio przetwarzać dane, które go zasilają. Czynnikami krytycznymi są tu czas oraz niezawodność systemu.
  4. wsparcie Business Intelligence – pomijając automatyzację, system powinien wspomagać podejmowanie decyzji poprzez dostęp do informacji i danych pochodzących z rozproszonych źródeł, a także do prezentowania w oczekiwanej przez użytkowników formie informacji zbiorczych pozwalających spojrzeć na procesy i organizację z lotu ptaka.

IoT to jeden z elementów dokonującej się na naszych oczach rewolucji cyfrowej. Sięgając po nowe rozwiązania, pamiętajmy, że do urzeczywistnienia wizji ich wykorzystania najpierw powinniśmy przyjrzeć się, w jakiej kondycji są nasze strategiczne systemy informatyczne i czy nasz ERP sprosta wyzwaniom IoT.

Chcesz dowiedzieć się więcej?

Chcesz dowiedzieć się więcej?
Podaj numer telefonu i adres email, skontaktujemy się!

oddzwonimy!

Dziękujemy za zostawienie swojego numeru telefonu!

Oddzwonimy jak najszybciej.

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zobacz naszą politykę prywatności

Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu MAP solutions Sp. z o.o. z siedzibą pod adresem Leśna 5b w Legionowie. Pliki cookies wykorzystywane są w celu: tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości; W ramach Serwisu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne” (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies: „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu; „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu; W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej). Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów. Więcej informacji na temat plików cookies dostępnych jest w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.

Zamknij