Podpis elektroniczny to ogólna nazwa różnych technik potwierdzania autentyczności dokumentu i tożsamości jego nadawcy przy wymianie informacji drogą elektroniczną. Praktyczne formy podpisów cyfrowych stały się dostępne dzięki rozwojowi kryptografii z kluczem publicznym i polegają na dołączeniu do dokumentu skrótu, zaszyfrowanego kluczem prywatnym strony podpisującej.
Upraszczając chodzi o to, aby odbiorca miał pewność, że dokument wysłany drogą elektroniczną i podpisany „e-podpisem” pochodzi od konkretnego nadawcy oraz aby wiadomość nie uległa zmianie bez naszej wiedzy.
Formalności przejdziemy w 30 minut. Umów się tel: (22) 670 96 96
Jeśli chodzi o integralność podpisanej wiadomości, w praktyce wygląda to tak, że gdybyśmy chcieli zmienić chociaż jedno słowo lub znak (np. dopisali spację), będzie to od razu możliwe do wykrycia. Z tego właśnie powodu podpis elektroniczny jest znacznie bardziej bezpieczny od podpisu tradycyjnego. Możliwa jest bowiem zmiana na dokumencie papierowym dokonana już po jego podpisaniu, tzn. można coś dopisać na kartce i jest to w praktyce nie do wykrycia. Podpis elektroniczny daje nam tę pewność, że nic w dokumencie już podpisanym nie zostanie zmienione. Podpis elektroniczny jest niezaprzeczalny, co oznacza, że nie ma możliwości zaprzeczenia faktu złożenia podpisu. Tą pewność dają nam techniki kryptograficzne, które wykorzystuje się do złożenia podpisu. Zatem tylko właściciel odpowiedniego narzędzia może złożyć podpis. Podpisy wydawane są na okres jednego roku lub na dwa lata.
Jak szybko można otrzymać podpis kwalifikowany?
Wykorzystując elektroniczny obieg dokumentów zarówno w firmie, jak i między instytucjami publicznymi w znacznym stopniu oszczędza się czas jak również koszty. Wykorzystując podpis elektroniczny np. do podpisywania faktur sprzedaży nie ponosimy kosztów związanych z drukowaniem dokumentów (papier, toner itp.) oraz wysyłką (znaczki pocztowe, koperty itp.).
Istnieją dwa rodzaje podpisów elektronicznych: niekwalifikowany i kwalifikowany. Jednak tylko bezpieczny podpis elektroniczny (certyfikat kwalifikowany) weryfikowany za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu ma moc prawną, gdzie zgodnie z ustawą został on zrównany pod względem prawnym z podpisem odręcznym. Certyfikat kwalifikowany to taki, który jest wystawiony przez urząd certyfikacyjny. Urząd taki musi znajdować się na liście, którą prowadzi Minister Gospodarki. Głównym urzędem certyfikacyjnym jest zatem Minister Gospodarki i ten dopiero wystawia zaświadczenia certyfikacyjne urzędom certyfikacyjnym, które wpisywane są na tę listę.
Certyfikat kwalifikowany zawsze wydawany jest na osobę fizyczną, a podpis elektroniczny weryfikowany za pomocą tego certyfikatu jest zawsze traktowany jak podpis własnoręczny tej osoby.
Certyfikat kwalifikowany zawierający jedynie dane osobowe jest certyfikatem uniwersalnym i może być stosowany we wszystkich kontaktach z administracją publiczną, wszelkimi instytucjami (w tym z ZUS) oraz w relacjach biznesowych. Osoba posiadająca taki certyfikat i składająca podpis elektroniczny może działać zarówno we własnym imieniu, jak i w imieniu reprezentowanego podmiotu bez konieczności wpisania informacji o tym podmiocie do certyfikatu.
Istnieje także możliwość umieszczenia w certyfikacie kwalifikowanym dodatkowych informacji, takich jak dane reprezentowanego podmiotu. Jest to uzasadnione gdy zakres uprawnień danej osoby fizycznej wynika np. z przepisów prawa (prezydent miasta, burmistrz, wójt).
Umów się