27.12.2022
Ustawa o rachunkowości Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości. (sejm.gov.pl) nakłada na przedsiębiorców obowiązek wykonania okresowego spisu z natury środków trwałych, ich ilości, wyceny ich wartości, porównania wartości z danymi ksiąg rachunkowych oraz wyjaśnienia i rozliczenia ewentualnych różnic. Różnice mogą dotyczyć niedoborów (stan rzeczywisty) jak i nadwyżek.
Obowiązek dotyczy podatników zobowiązanych do prowadzenia księgowości w formie ksiąg handlowych oraz do podatników, którzy prowadzą w ten sposób księgowość z własnej woli.
W zależności od rodzaju środków trwałych, inwentaryzację przeprowadza się na koniec roku obrotowego bądź w dowolnym dniu w roku raz na 4 lata. Dodatkowo, obowiązek przeprowadzenia inwentaryzacji pojawia się również w dzień zamknięcia działalności. Inwentaryzacji dokonuje się zasadniczo na ostatni dzień każdego roku obrotowego. Z tym, że art. 26 ust. 3 pkt 1 ustawy o rachunkowości dopuszcza możliwość, aby rozpoczęcie inwentaryzacji większości składników aktywów mogło nastąpić nie wcześniej niż 3 miesiące przed końcem roku obrotowego, a zakończenie do 15 dnia roku następnego. W wyznaczonym czasie powinny zostać spisane wszystkie stanowiące własność zasoby danego składnika majątku, objętego inwentaryzacją drogą spisu z natury.
Przeprowadzenie spisu to żmudne zajęcie, aby oszczędzać czas wystarczy zastosować terminal – kolektor danych i czytnik etykiet, kodów kreskowych. Potrzebne jest też oprogramowanie takie jak Symfonia Środki Trwałe, które pozwoli wydrukować odpowiednie do znakowania środków trwałych etykiety i przetworzyć zebrane dane.
Jaki zastosować program do inwentaryzacji z czytnikiem?
Inwentaryzację środków trwałych z pomocą czytnika można przeprowadzić dzięki rozwiązaniu „Inwentaryzacja środków trwałych za pomocą kolektora danych” MAP solutions w połączeniu z oprogramowaniem Symfonia Środki Trwałe.
Co to jest kolektor danych?
Jest to urządzenie mobilne umożliwiające łatwiejsze przeprowadzenie inwentaryzacji. Gromadzi dane, które następnie są wprowadzone do systemu w celu przeprowadzenia inwentaryzacji. Kolektor danych ułatwia i przyspiesza pracę i pozwala na jej wykonanie tam gdzie niezbędna jest mobilność. Kolektor danych i skaner kodów pozwoli na automatyzację i przyspieszenie inwentaryzacji poprzez wykorzystanie tradycyjnych metod znakowania takich jak etykiety i kody kreskowe.
Krok 1) inwentaryzacji środków trwałych – druk etykiet.
Za pomocą programu Symfonia Środki Trwałe przez raport listy środków trwałych możemy uruchomić funkcję drukowanie etykiet. Wybieramy parametry: liczbę kopii, druk etykiety dla części składowych, rodzaj etykiety. Wydruk zostaje wykonany na dedykowanej drukarce kodów paskowych.
Krok 2) Inwentaryzacji środków trwałych – zbieranie danych w kolektorze środków trwałych.
Używamy raportu „Eksport bazy środków trwałych”, dostępny z głównego okna listy środków trwałych programu Symfonia Środki Trwałe. Kopiujemy na kolektor listę wszystkich lub wybranych środków trwałych. Pozwoli nam to po zeskanowaniu etykiety na zobaczenie podstawowych informacji o danym środku trwałym.
Krok 3) Inwentaryzacji środków trwałych – import do Symfonia Środki Trwałe.
Zebrane w kolektorze danych informacje trzeba po zakończonym skanowaniu pobrać.
Używamy w tym celu raportu „Import inwentaryzacji z kolektora”. Generujemy w ten sposób plik, który następnie wczytujemy (przy użyciu standardowego mechanizmu importu) do systemu Symfonia Środki Trwałe.
– program Symfonia Środki Trwałe
– kolektor danych z czytnikiem etykiet, kodów paskowych
– drukarka etykiet z kodami paskowymi
Ile kosztuje program do inwentaryzacji?
Potrzebujesz program MAP solutions Inwentaryzacja Środków Trwałych Za Pomocą Kolektora Danych oraz program Symfonia Środki Trwałe.
Skontaktuj się z nami w celu uzyskania szczegółowych informacji i wyceny.