11.09.2019
Aby pokazać Państwu skalę nadchodzących zmian w polskim prawie przygotowaliśmy mapę drogową, która jest jednocześnie skróconym opisem przyszłych zasad fiskalnych.
Otoczenie biznesu zmienia się coraz szybciej, a wraz z nim warunki jego prowadzenia. Często spowodowane jest to zmianami prawa. Rewolucja cyfrowa w polskiej administracji oznacza coraz większą ilość wysyłanych danych do organów państwa i samorządów za pomocą systemów informatycznych. Dane niemal natychmiast poddawane są procesom kontroli przez szereg zautomatyzowanych systemów informatycznych, dobrym przykładem są pliki JPK wysyłane do Urzędów Skarbowych.
Kierunek dalszych zmian jest niemal pewny, to dalsza cyfryzacja obsługi podatków i składanie coraz mniejszej ilości deklaracji przez podatników – automatyczne systemy zadbają o ich kontrolę pod względem poprawności składanych deklaracji. Wiąże się z tym kilka wyzwań, np. księgowi muszą liczyć się ze zwiększeniem ilości obowiązków w ramach działalności zawodowej (np. kontrolą poprawności przelewów i płatności wg zasad Split Payment). Prowadzący biznes muszą się natomiast liczyć z większym ryzykiem kar za niedotrzymanie terminów lub słabą weryfikację kontrahentów (np. czy ich konta znajdują się na Białej Liście Kont).
Prowadzenie działalności gospodarczej wiąże się więc z kolejnym wyzwaniami, np. koniecznością bieżącego wprowadzania zmian w oprogramowaniu, w taki sposób aby miało ono możliwość bezbłędnego scalania rozproszonych danych, które wymagane są do wszelkich procesów sprzedaży, płatności i rozliczeń z instytucjami państwa. Producenci oprogramowania, na wszystkie zmiany prawne, które skutkują zmianami w strukturze informatycznej, reagują niemal natychmiast. Przygotowują stosowne, zazwyczaj dodatkowo płatne, aktualizacje oprogramowania. W związku z tym przy zakupie oprogramowania coraz popularniejszy staje się model subskrypcyjny. Np. aplikacja MAP solutions NASZ BANK dostępna w tym modelu umożliwia korzystanie z aktualnej wersji programu, która zawiera wszelkie zmiany prawne, w ramach jednej licencji przez okres roku.
1 września 2019
Wprowadzono ujednolicony rejestr firm, tzw. Białą Listę Kont, czyli obowiązek dokonywania zapłaty wyłącznie na rachunki figurujące w tym rejestrze – pod groźbą sankcji w zakresie VAT i dodatkowym obciążeniem podatkiem dochodowym (PIT/CIT). Transakcji, które będą odbywały się poza listą kont znajdujących się na Białej Liście nie można zaliczyć do kosztów podatkowych.
1 listopada 2019
Zostanie wprowadzony mechanizm podzielonej płatności, czyli Split Payment – dla transakcji zawierających wyroby metalowe, usługi budowlane, elektronikę, części zamienne do pojazdów, paliwa płynne i kopalne. Ta zmiana prawna nakłada na firmy obowiązek odpowiedniego rozpoznanie towarów podlegających Split Payment; oraz właściwego oznaczania faktur z tymi towarami. Katalog towarów obejmuje aż 150 pozycji.
1 stycznia 2020
Obowiązkiem stanie się podawanie NIPu na paragonach, do których wystawiana jest faktura.
1 kwietnia 2020
Kolejna zmiana w plikach JPK_VAT. Duże podmioty gospodarcze deklaracje VAT będą składać jedynie przez plik JPK_VDEK. Nowy plik będzie posiadał nową strukturę składającą się z części ewidencyjnej i deklaracyjnej.
Zmianie ulegnie również matryca stawek VAT. Zostaną wprowadzone wyższe kary za nieterminowe lub niewłaściwe (niezgodne ze wzorem) złożenie deklaracji elektronicznej JPK, szczególnie w części deklaracyjnej.
1 lipca 2020
Zasady dotyczące JPK_VAT zaczną obowiązywać pozostałych płatników VAT.
Warto przygotować się na te zmiany zawczasu, korzystając np. z programów takich jak oferowany przez MAP solutions program NASZ BANK – narzędzie do szybkiej wymiany danych pomiędzy programami SAGE a systemami bankowości elektronicznej. Zawiera on m.in Białą Listę Kont. Przygotowany jest również na mechanizm podzielonej płatności – Split Payment. Aktualne ceny licencji odnajdą Państwo TUTAJ.