24.03.2020
Bieżąca sytuacja w kraju powoduje konieczność wprowadzenia zmian w formie prowadzenia biznesu oraz codziennej pracy. Jednym z skutecznych sposobów ograniczenia kontaktów osobistych między ludźmi jest wprowadzenie pracy zdalnej. Ważne jest również unikanie tradycyjnych metod korespondencji i obiegu dokumentów, które stanowią potencjalne źródło zagrożenia. Dlatego chcemy zaproponować Państwu przegląd najważniejszych funkcjonalności dwóch rozwiązań firmy SAGE dedykowanych temu celowi.
Pierwsze z nich to rozszerzenie eFaktura do systemu SAGE Symfonia ERP Handel. Drugim jest portal www.miedzyfirmami.pl, pomagający w wymianie e-dokumentów, zarówno między użytkownikami serwisu jak i kontrahentami, którzy jeszcze nie zarejestrowali się w tym serwisie.
E-faktura jest traktowana na równi z tradycyjną, przez administrację skarbową, firmy, jak i pozostałych podatników. Wszystkie przepisy, które określają, zasady konstrukcji tradycyjnej faktury, ilość zawartych w niej informacji, oraz formy jej archiwizacji mają zastosowanie również w jej wersji elektronicznej.
E-faktura ma formę pliku elektronicznego, który można swobodnie dystrybuować drogą elektroniczną lub uzyskać jej papierowy wydruk. Jej dystrybucja może odbywać się za pomocą wiadomości e-mail lub przez platformy wymiany plików między np. serwis miedzyfirmami.pl. Taka forma znaczne przyspiesza obieg dokumentacji i zapewnia nie tylko bezpieczeństwo wymiany danych ale również zmniejsza w znaczący sposób konieczność kontaktu z dokumentacją papierową, która może być potencjalnym źródłem zagrożenia Koronawirusem. E-faktura w formie pliku cyfrowego jest łatwa w archiwizacji, a koszt jej przechowywania jest praktycznie zerowy. Jej dodatkową zaletą jest łatwe wyszukiwanie zawartych w niej informacji.
Faktury papierowe to utrapienie dla księgowych. Codziennością jest przepisywanie zawartych w nich danych do systemów informatycznych. To uciążliwa, czasochłonna i często obarczona ryzykiem błędów praca. E-faktura pozbawiona jest tych mankamentów, dodatkowo wyeliminowanie błędów związanych z przepisywaniem, zapewnia bezpieczeństwo fiskalne. Konsekwencje źle wprowadzonej faktury mogą być kosztowne dla podatnika. E-faktury dzięki swojej konstrukcji pozwalają na to aby system finansowo-księgowy poprawnie odczytał i bezbłędnie zaimportować zawarte w niej dane. Obowiązujące standardy e-faktur pozwalają natomiast na zapisywanie danych księgowych w plikach elektronicznych. Systemy elektroniczne automatycznie pobierają z nich dane i automatycznie je księgują. Przedstawmy to na przykładzie. Sprzedawca wystawia w swoim systemie e-fakturę, którą jest automatycznie wysyłana do internetowej platformy wymiany plików (np. serwisu miedzyfirmami.pl). Dalej e-faktura trafia do systemu księgowego kontrahenta. System nabywcy pobiera z platformy dokument i automatycznie odczytuje z niego dane – dokonuje księgowania lub kieruje operację do bufora, aby mógł ją zweryfikować księgowy. Wszystko dzieje się bez żadnego przepisywania, wysyłania maili, drukowania faktur w formie papierowej. Konsekwencją jest brak popełniania błędów oraz szybka i bezpieczna wymiana informacji.
Warunkiem niezbędnym do wystawiania faktur w formie elektronicznej jest wyrażenie przez kontrahenta pisemnej zgody na otrzymywanie e-faktur lub brak zarejestrowanego sprzeciwu. E-faktury wystawiane w module Handel mogą być automatycznie zapisywane w Repozytorium Dokumentów pod warunkiem posiadania odpowiednich zgód kontrahenta. Dla każdej e-faktury można także zapisać w Repozytorium Dokumentów podgląd w postaci pliku PDF.
Dla kontrahentów z umową podpisaną, podczas wystawiania dokumentu w oknie dokumentów powiązanych pojawia się opcja, która pozwala na wygenerowanie e-faktury w sposób automatyczny.
Szczegółowy opis pełnej procedury wystawiania faktury odnajdą Państwo na stronach SAGE.
Miedzyfirmami.pl jest platformą służącą wymianie e-dokumentów, zarówno między użytkownikami serwisu jak i kontrahentami, którzy jeszcze nie zarejestrowali się w serwisie.
Standard e-faktury Sage pozwala przekazać w jednym dokumencie informację czytelną dla osoby odbierającej i dla systemu informatycznego. Jest to plik PDF z zawartymi metadanymi (w formacie XML), który jest zgodny z prawem i gwarantuje czytelność dla odbiorców oraz oprogramowania.
Dzięki temu, e-faktura może być automatycznie wprowadzana do programów finansowo-księgowych i archiwizowana – bez konieczności drukowania, skanowania lub ręcznego przepisywania danych.
Dostępna jest także funkcjonalność umożliwiająca bezpieczną i łatwą wymianę dokumentów elektronicznych, w tym e-faktur, w serwisie miedzyfirmami.pl (również zweryfikowanym przez Krajowe Forum Elektronicznego Fakturowania).