26.02.2020

NOWOŚĆ – Integrator Sage Symfonia ERP z BDO

Nowe przepisy, które zaczęły obowiązywać od 1 stycznia 2020 nakładają na prowadzących działalność gospodarczą coraz większe obwarowania związane z  gospodarowaniem odpadami, szczególnie dotyczy to podmiotów tworzących i wprowadzających produkty w opakowaniach oraz firm gospodarujących odpadami. W skrócie każdy podmiot, który wytwarza odpady i nie jest zarejestrowany w Bazie Danych o Produktach i Opakowaniach oraz o Gospodarce Odpadami (BDO), nie może przekazać powstałych odpadów np. odbierającym je firmom. Brak rejestracji w BDO skutkuje również brakiem możliwości wystawienia elektronicznej karty przekazania odpadów.

Czym jest BDO?

Rejestr BDO został wprowadzony w celu gromadzenia informacji o odpadach. Zapewnia elektroniczną realizację obowiązków rejestrowych, ewidencyjnych i sprawozdawczych związanych z gospodarką odpadami. Obowiązkowo wpisu do Rejestru muszą dokonać podmioty wymienione w art. 50 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach., którzy, m.in:

  • wytwarzają odpady oraz prowadzą ewidencję tych odpadów,
  • wprowadzają na terytorium kraju produkty w opakowaniach, opony, oleje smarowe, pojazdy, baterie lub akumulatory,
    sprzęt elektryczny i elektroniczny,
  • produkują lub importują opakowania albo kupują je w ramach transakcji wewnątrzwspólnotowych,
  • zajmują się transportem odpadów,
  • dbają o porządek i czystość w gminach.

Każdy przedsiębiorca, może również sprawdzić czy jest objęty obowiązkiem rejestracji w BDO, poprzez wypełnienie interaktywnego formularza. Nie ma przy tym znaczenia wielkość firmy. Do Rejestru muszą się wpisać także firmy jednoosobowe, które mają obowiązek prowadzenia ewidencji odpadów. Mogą to być np. salony kosmetyczne, gabinety stomatologiczne, gabinety lekarskie, sklepy spożywcze, warsztaty rzemieślnicze czy firmy budowlane.
Dodatkowo, jeżeli w związku z prowadzoną działalnością pojawiają się odpady medyczne (które są odpadami niebezpiecznymi) – firma musi znaleźć się w BDO. Jeśli działalność gospodarcza podlega wpisowi do Rejestru BDO, przedsiębiorca musi uzyskać wpis do bazy przed jej rozpoczęciem.

Kto nie musi korzystać z BDO?

Wpisowi do Rejestru BDO, oprócz osób fizycznych, nie podlegają natomiast:

  • firmy, które w ramach prowadzonej działalności wytwarzają jedynie odpady o składzie i charakterze odpadów komunalnych
    i objęte są systemem odbioru odpadów komunalnych (np. drobne usługi, działalność administracyjno-biurowa, kancelarie prawne i biura rachunkowe),
  • firmy, które podpiszą umowę na świadczenie usług w zakresie budowy, rozbiórki, remontu obiektów, czyszczenia zbiorników lub urządzeń oraz sprzątania, konserwacji i napraw. W takim przypadku wytwórcą odpadów będzie podmiot, który świadczy usługę, chyba że umowa o świadczenie usługi stanowi inaczej,
  • firmy produkcyjne i przemysłowe, które wytwarzają rodzaje odpadów wymienione w Rozporządzeniu Ministra Klimatu z dnia 23 grudnia 2019 r. w sprawie rodzajów odpadów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów, w ilościach nie większych niż wskazane w tym rozporządzeniu. Rozporządzenie wymienia aż 46 grup odpadów, które są zwolnione z ewidencjonowania.

Integrator Sage Symfonia ERP z BDO

Wprowadzenie nowych przepisów, jest niewątpliwym problemem dla wielu firm, ponieważ zwiększa ilość codziennych czynności, które muszą one wykonać w związku z utylizacją odpadów. Wiele procesów związanych z ich przekazaniem i późniejszym transportem da się jednak usprawnić i zautomatyzować, dzięki odpowiednim rozwiązaniom informatycznym. W MAP solutions stworzyliśmy rozwiązanie integrujące System Symfonia ERP z systemem BDO poprzez funkcjonalność API.

Można w nim odnaleźć następujące funkcjonalności:

1. Niezbędne dla podmiotów Przejmujących i Transportujących odpady.

Obsługę odebrania odpadów na podstawie Karty Przekazania Odpadu (KPO) i przesłanie informacji zgodnie z wymaganiami systemu BDO, zawierającą:

  • Odczyt danych szczegółowych KPO z bramki BDO na podstawie dostarczonego wydruku;
  • Uzupełnienie dostępnych danych w oknie wjazdu na podstawie KPO;
  • Wygenerowanie tzw. odrzucenia KPO i wysłanie na bramkę BDO, w przypadku niezgodności innych niż waga
    i klasyfikacja towaru;
  • Uzupełnienie danych dokumentu magazynowego przyjęcia o numer KPO i jego status;
  • Zapis danych karty do bazy danych programu;
  • Obsługę dostaw bez karty KPO;
  • Obsługę dostaw towaru zbiorczego;
  • Obsługę odrzucenia KPO podczas wyjazdu pojazdu;
  • Automatyzację aktualizacji statusu KPO poprzez odpytanie bramki.

2. Niezbędne dla podmiotów Przekazujących odpady.

Obsługę przekazania surowców i odpadów, zawierającą:

  • Dodanie i obsługę dodatkowego podmiotu wymaganego na potrzeby ewidencji
    (odbiorca lub przewoźnik – w zależności kto jest płatnikiem);
  • Automatyczne generowanie i eksport do bramki BDO dokumentu KPO  na podstawie danych wyjazdu;
  • Umożliwienie obsługi KPO, wygenerowanej w zewnętrznym programie, wraz z opcją wyszukania i pobrania danych karty,
    wyboru płatnika, itd;
  • Uzupełnienie danych dokumentu przyjęcia o numer KPO i jego status;
  • Obsługę wydania towaru zbiorczego;
  • Automatyzację aktualizacji statusu KPO poprzez odpytanie bramki.

3. Narzędzia, zestawienia i wydruki wymagające zmian w związku z nowymi przepisami o obrocie odpadami, m.in.:

  • Fakturowanie;
  • Ewidencjonowanie danych o obrocie odpadami, wraz z:
    • Eksportem do MS Excel wybranych dokumentów,
    • Eksportem na bramkę BDO z wyborem zakładki (powiązanie poprzez typ dokumentu);
  • Modyfikacje wydruków dokumentów magazynowych w zakresie prezentacji numeru KPO;
  • Modyfikację zestawień pod kątem obsługi dodatkowych typów dokumentów.

Wszystkie firmy zainteresowane naszym rozwiązaniem integrującym oprogramowanie Sage Symfonia ERP z Bazą Danych o Produktach i Opakowaniach oraz o Gospodarce Odpadami (BDO), zapraszamy do kontaktu z naszym Działem Handlowym.

Zdjęcie jacqueline macou z Pixabay

 

Chcesz dowiedzieć się więcej?

Chcesz dowiedzieć się więcej?
Podaj numer telefonu i adres email, skontaktujemy się!

oddzwonimy!

Dziękujemy za zostawienie swojego numeru telefonu!

Oddzwonimy jak najszybciej.

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zobacz naszą politykę prywatności

Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu MAP solutions Sp. z o.o. z siedzibą pod adresem Leśna 5b w Legionowie. Pliki cookies wykorzystywane są w celu: tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości; W ramach Serwisu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne” (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies: „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu; „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu; W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej). Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów. Więcej informacji na temat plików cookies dostępnych jest w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.

Zamknij