26.02.2020
Nowe przepisy, które zaczęły obowiązywać od 1 stycznia 2020 nakładają na prowadzących działalność gospodarczą coraz większe obwarowania związane z gospodarowaniem odpadami, szczególnie dotyczy to podmiotów tworzących i wprowadzających produkty w opakowaniach oraz firm gospodarujących odpadami. W skrócie każdy podmiot, który wytwarza odpady i nie jest zarejestrowany w Bazie Danych o Produktach i Opakowaniach oraz o Gospodarce Odpadami (BDO), nie może przekazać powstałych odpadów np. odbierającym je firmom. Brak rejestracji w BDO skutkuje również brakiem możliwości wystawienia elektronicznej karty przekazania odpadów.
Czym jest BDO?
Rejestr BDO został wprowadzony w celu gromadzenia informacji o odpadach. Zapewnia elektroniczną realizację obowiązków rejestrowych, ewidencyjnych i sprawozdawczych związanych z gospodarką odpadami. Obowiązkowo wpisu do Rejestru muszą dokonać podmioty wymienione w art. 50 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach., którzy, m.in:
Każdy przedsiębiorca, może również sprawdzić czy jest objęty obowiązkiem rejestracji w BDO, poprzez wypełnienie interaktywnego formularza. Nie ma przy tym znaczenia wielkość firmy. Do Rejestru muszą się wpisać także firmy jednoosobowe, które mają obowiązek prowadzenia ewidencji odpadów. Mogą to być np. salony kosmetyczne, gabinety stomatologiczne, gabinety lekarskie, sklepy spożywcze, warsztaty rzemieślnicze czy firmy budowlane.
Dodatkowo, jeżeli w związku z prowadzoną działalnością pojawiają się odpady medyczne (które są odpadami niebezpiecznymi) – firma musi znaleźć się w BDO. Jeśli działalność gospodarcza podlega wpisowi do Rejestru BDO, przedsiębiorca musi uzyskać wpis do bazy przed jej rozpoczęciem.
Kto nie musi korzystać z BDO?
Wpisowi do Rejestru BDO, oprócz osób fizycznych, nie podlegają natomiast:
Integrator Sage Symfonia ERP z BDO
Wprowadzenie nowych przepisów, jest niewątpliwym problemem dla wielu firm, ponieważ zwiększa ilość codziennych czynności, które muszą one wykonać w związku z utylizacją odpadów. Wiele procesów związanych z ich przekazaniem i późniejszym transportem da się jednak usprawnić i zautomatyzować, dzięki odpowiednim rozwiązaniom informatycznym. W MAP solutions stworzyliśmy rozwiązanie integrujące System Symfonia ERP z systemem BDO poprzez funkcjonalność API.
Można w nim odnaleźć następujące funkcjonalności:
1. Niezbędne dla podmiotów Przejmujących i Transportujących odpady.
Obsługę odebrania odpadów na podstawie Karty Przekazania Odpadu (KPO) i przesłanie informacji zgodnie z wymaganiami systemu BDO, zawierającą:
2. Niezbędne dla podmiotów Przekazujących odpady.
Obsługę przekazania surowców i odpadów, zawierającą:
3. Narzędzia, zestawienia i wydruki wymagające zmian w związku z nowymi przepisami o obrocie odpadami, m.in.:
Wszystkie firmy zainteresowane naszym rozwiązaniem integrującym oprogramowanie Sage Symfonia ERP z Bazą Danych o Produktach i Opakowaniach oraz o Gospodarce Odpadami (BDO), zapraszamy do kontaktu z naszym Działem Handlowym.
Zdjęcie jacqueline macou z Pixabay