26.02.2020
Nowe przepisy, które zaczęły obowiązywać od 1 stycznia 2020 nakładają na prowadzących działalność gospodarczą coraz większe obwarowania związane z gospodarowaniem odpadami, szczególnie dotyczy to podmiotów tworzących i wprowadzających produkty w opakowaniach oraz firm gospodarujących odpadami. W skrócie każdy podmiot, który wytwarza odpady i nie jest zarejestrowany w Bazie Danych o Produktach i Opakowaniach oraz o Gospodarce Odpadami (BDO), nie może przekazać powstałych odpadów np. odbierającym je firmom. Brak rejestracji w BDO skutkuje również brakiem możliwości wystawienia elektronicznej karty przekazania odpadów.
Czym jest BDO?
Rejestr BDO został wprowadzony w celu gromadzenia informacji o odpadach. Zapewnia elektroniczną realizację obowiązków rejestrowych, ewidencyjnych i sprawozdawczych związanych z gospodarką odpadami. Obowiązkowo wpisu do Rejestru muszą dokonać podmioty wymienione w art. 50 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach., którzy, m.in:
Każdy przedsiębiorca, może również sprawdzić czy jest objęty obowiązkiem rejestracji w BDO, poprzez wypełnienie interaktywnego formularza. Nie ma przy tym znaczenia wielkość firmy. Do Rejestru muszą się wpisać także firmy jednoosobowe, które mają obowiązek prowadzenia ewidencji odpadów. Mogą to być np. salony kosmetyczne, gabinety stomatologiczne, gabinety lekarskie, sklepy spożywcze, warsztaty rzemieślnicze czy firmy budowlane.
Dodatkowo, jeżeli w związku z prowadzoną działalnością pojawiają się odpady medyczne (które są odpadami niebezpiecznymi) – firma musi znaleźć się w BDO. Jeśli działalność gospodarcza podlega wpisowi do Rejestru BDO, przedsiębiorca musi uzyskać wpis do bazy przed jej rozpoczęciem.
Kto nie musi korzystać z BDO?
Wpisowi do Rejestru BDO, oprócz osób fizycznych, nie podlegają natomiast:
Integrator Sage Symfonia ERP z BDO
Wprowadzenie nowych przepisów, jest niewątpliwym problemem dla wielu firm, ponieważ zwiększa ilość codziennych czynności, które muszą one wykonać w związku z utylizacją odpadów. Wiele procesów związanych z ich przekazaniem i późniejszym transportem da się jednak usprawnić i zautomatyzować, dzięki odpowiednim rozwiązaniom informatycznym. W MAP solutions stworzyliśmy rozwiązanie integrujące System Symfonia ERP z systemem BDO poprzez funkcjonalność API.
Można w nim odnaleźć następujące funkcjonalności:
1. Niezbędne dla podmiotów Przejmujących i Transportujących odpady.
Obsługę odebrania odpadów na podstawie Karty Przekazania Odpadu (KPO) i przesłanie informacji zgodnie z wymaganiami systemu BDO, zawierającą:
2. Niezbędne dla podmiotów Przekazujących odpady.
Obsługę przekazania surowców i odpadów, zawierającą:
3. Narzędzia, zestawienia i wydruki wymagające zmian w związku z nowymi przepisami o obrocie odpadami, m.in.:
Wszystkie firmy zainteresowane naszym rozwiązaniem integrującym oprogramowanie Sage Symfonia ERP z Bazą Danych o Produktach i Opakowaniach oraz o Gospodarce Odpadami (BDO), zapraszamy do kontaktu z naszym Działem Handlowym.
Zdjęcie jacqueline macou z Pixabay
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zobacz naszą politykę prywatności
Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu MAP solutions Sp. z o.o. z siedzibą pod adresem Leśna 5b w Legionowie. Pliki cookies wykorzystywane są w celu: tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości; W ramach Serwisu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne” (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies: „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu; „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu; W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej). Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów. Więcej informacji na temat plików cookies dostępnych jest w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.